tisdag 8 juli 2008

Tolgfors laserpekarliknelse

Sten Tolgfors blev "grillad" av någon på P1 Morgon i morse, och det slog mig hur mesiga journalister är i frågan om FRA (i synnerhet) då de för en gångs skull får tag på någon att ställa frågor till. Tolgfors körde sin laserpekar-liknelse igen och förklarar att (inget exakt citat):
Man ställer in radarpistolen på en hastighet lite över det som är lagligt och tar bara in de som ligger över. Det är alltså inte frågan om massövervakning.
Vad han (och kvinnan som intervjuar honom) glömmer är att i fallet med hastighetsövervakning så kollar du en bils hastighet, och om den överskrider en viss gräns så stoppas bilen för att sedan registreras, lagföras och vad det nu kan handla om. Du har alltså vid mätögonblicket gjort bedömningen att en lagöverträdelse har gjorts. När Sten-gubben ska "lasermäta" alla mail, SMS, hemsidesbesök, telefonsamtal och filhämtningar så kan inte kontrollen ("är detta intressant?") göras utan att (för att använda liknelsen med bilar) stoppa alla bilar, kolla bagautrymmet, registrera vem som kör samt vart han/hon är på väg.

För i hastighetsfallet så handlar själva kontrollen bara om att mäta hastighet, och det kan du göra utan att veta vilken bil det är (med möjligt undantag för typen: personbil, lastbil eller bil med släp, t.ex), vem som kör bilen, var den kommer från eller om bilen är på väg till danmarksfärjan eller ska stanna i Malmö. Det är när lasermätaren registrerar att bilen överskrider en viss hastighet som resten av informationen behandlas.

I fallet med FRA:s filtrering av kabelburen trafik så är det, förutom sändare/mottagare, själva innehållet som skall kontrolleras mot vissa kriterier. Alltså måste innehållet (bagageutrymmet) kontrolleras för varje meddelande som passerar för att kolla att inga "olagligheter" ligger där och skräpar. Och, som har påpekats tidigare, så måste du även på nåt sätt registrera varje bil (jag vet att jag blandar bil-/kabel-trafik lite som jag vill här) för att, när den väl är framme vid sitt slutmål vara säker på att bilen inte startade på en plats inom Sverige. För du kan ju inte, bara genom att mäta hastigheten, få reda på om bilen bara färdas inom riket, vilket skulle innebära att du inte ens fick mäta hastigheten till att börja med! Där har du din laser-liknelse, Tolgfors.

Tolgfors hävdar även att anledningen till att de inte har svarat på den kritik de har fått är att protesterna har varit en "smart kampanj" och det har varit svårt att tala om sakfrågan när alla bara tjatar om integritet och massavlyssning. Tiden för klarspråk är dock här nu säger han, så nu börjar väl förklaringarna flöda snart då..? Inget mer "vi vill inte avlyssna hela svenska folket" och "vi kan inte spara alla mail", för det vet vi ju att det antingen inte är sant eller helt irrelevant. Vad ni vill göra spelar i sammanhanget ingen roll. Och att ni inte kan spara alla mail motsäger ju på intet sätt att ni måste ha full insyn i alla mail för att kunna kontrollera om de ska sparas eller inte. Själva sparandet är en separat fråga.

Inga kommentarer: