torsdag 17 juli 2008

Ursäkta, får jag spana på dig?

Suck. Sex glada folkpartister tänker riva upp FRA-lagen. Precis som Mona tänker göra. De "kräver [...] att det ska finnas brottsmisstanke innan FRA-lagen används". Jag antar att hon som uttalade detta var lite uppe i varv när hon öppnade munnen. Om jag får gissa så menar hon att "det ska finnas brottsmisstanke innan FRA ska ges möjlighet rätt att avlyssna". Skit samma.

Problemet här är ju att de här sex FP:arna inte har fattat de heller. Det de vill ha är en ny extremt utökad buggningslag som riktar in sig på all svensk kommunikation. Eller menar de att den där brottsmisstanken skall gälla även när FRA spanar i luften? Nja, det är väl tveksamt. Att lyssna på radiovågor är inte så farligt, det kan de få göra utan att vi lägger oss i. Men att "spana på" kabeltrafiken, där måste vi ha misstänkta! Teknikneutralt sa Bull.

Är inte detta att totalt ignorera vad FRA:s spaning går ut på? FRA ska (vilket Tolgfors/Åkesson/Reinfeldt et al mer än gärna upprepar gång på gång) INTE bedriva spaning mot personer. De ska sålla i det brus av radiotrafik som råkar passera över Sverige för att försöka hitta mönster och intressant information. De ska snappa upp signaler som vem som helst kan snappa upp. De får gärna snappa upp även kabelsignalerna om de kommer på nåt smart sätt att göra det, men det sättet är INTE att tvinga ägarna av kablarna att installera maskiner som skall kopiera all kommunikation (gärna lite filtrerad innan) och vidarebefordra den till FRA! Då är det inte spaning längre utan "påtvingad inhämtning av information", s.k buggning.

Det är sådant som polisen sysslar med, och de får bara göra det när de finns (ta-da!) "misstanke om brott" (i alla fall i nuläget. tror jag). Så, "de sex" vill alltså skrota FRA-lagen som den är idag och istället införa världens största massavlyssningscentral. De vill bugga hela svenska folket och det ser de som en stor förbättring. Spännande. Intressant att de inte märker att deras förslag fortfarande innebär att alla kommer att övervakas hela tiden. Fem rosetter till, sen är det nog ingen som märker att det är samma bajskorv (om än lite tillplattad).

Nä, nu orkar jag inte skriva mer. Ursäkta om det blev lite rörigt. Jag vet inte ens om min huvudpoäng gick fram.. Äh. Sova.

Inga kommentarer: